torsdag 15 oktober 2009

Birthday Cupcakes

Upplagd av hello-emma kl. torsdag, oktober 15, 2009

Vanilj cupcake med vanilla swiss merengue buttercream


Vanilj & choklad cupcakes med chocolate cream cheese frosting och swiss merengue buttercream täckta med MMF.
Temat på kalaset var rosa & blått!

Gjorde dessa för ca 3 veckor sen men har glömt att lägga upp dem!
Till choklad cupcaksen använde jag leilas recept för det blev så brått och mamma skulle läsa receptet och hon ville inte ha något på engelska så första google träffen blev det. Jag har gjort dessa 2 gånger innan men har bara tyckt de blivit väldigt torra och tråkiga och det blev de denna gången med! Inget recept jag rekommenderar men ett recept jag kan rekommendera är det till vanilj cupcaksen! Receptet var Dorie's Perfect Party Cake men jag har översatt det och ändrat en smula på det!
Swiss merengue buttercream använde jag Martha Stewarts, en väldigt bra froting som kan stå i rumstemperatur länge och håller formen dock tycker jag inte den smakar så gott när den bara är smaksatt med vaniljsocker. Alldeles för smörigt för min smak men vissa tycker ju om smörsmak! :)

Perfect Party Cupcakes!

ca 24 cupcakes
5.3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 dl standarmjölk
4 stora äggvitor
3 ½ dl socker
1 msk vaniljsocker
110 g margarin

1. Sätt ugnen på 175 grader & sätt muffinsformar i en muffinsplåt.
2. Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål.
3. Vispa ihop mjölken och äggvitorna.
4. Banda socker och smör tills det är vitt.
5. Tillsätt 1/3 av mjölblandningen i sockersmöret på medel hastighet. Häll i ½ av ägg-mjölk blandningen. Tillsätt ½ av mjölblandningen som är kvar. Tilsätt resten av ägg-mjölk blandningen och vispa tills smeten är jämn. Häll i resten av mjölblandningen. Fortsätt vispa på medel hastighet i 2 minuter.
6. Fyll formarna med 2/3 smet och sätt in i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller tills de är torra rakt igenom.
7. Låt svalna ca 5 minuter i plåten, ta sedan ur dem och låt svalna helt.

Här kommer receptet på den godaste frostingen jag någonsin smakat!

Leilas chocolate cream cheese frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao av god kvalitet
100 g phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.

3 kommentarer on "Birthday Cupcakes"

Anonym sa...

Kan man beställa cupcakes från dig?

Emma on 16 oktober 2009 kl. 04:23 sa...

Det är klart man kan! Men jag bor i södra småland (ca 1.5 mil norr om Älmhult) så man måste ju ha möjlighet att hämta dom här...

åsa - hello sugar! on 18 oktober 2009 kl. 07:12 sa...

Åh, vilka härliga födelsedagscupcakes! älskar färgerna! jag är också ett stort fan av leilas chokladfrosting, mums! :)

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez