onsdag 20 januari 2010

BEST, big, fat, chewy chocolate chip cookies

Upplagd av hello-emma kl. onsdag, januari 20, 2010

Några minuter "overbaked" cookie

Best, det kan man verkligen säga! Detta är mina favorit kakor utan tvekan! Det var ett tag sedan jag gjorde dessa men när de väl fanns några krängde jag i mig 5 om dagen tills de tog slut! Jag åt nog upp alla själv om jag inte minns helt fel.
Jag gjorde 2 ½ plåt men 1 ½ av de råkade jag ha ett par minuter för länge i ugnen så de blev inte så sega men fortfarande jätte mumsiga, BEST, big, fat, crunchy chocolate chip cookies ;)
Jag har varit sugen på dessa kakor i veckan och måste göra dom igen. Ett extra + är att degen är otroligt god! Jag brukar inte tycka om att äta deg/smet i vanliga fall, men detta är inget vanligt fall inte. Kakorna har fullt betyg och samma sak med degen!


Best Big, Fat, Chewy Chocolate Chip Cookies
18 stycken

4 3/4 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
170 gram smält smör
200 gram packat farinsocker / ljust muscavadosocker
knappt 1 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
350 gram grovt hackad choklad, stora bitar (fazer ljus bakchoklad blir allra bäst!)

1. Sätt ugnen på 165 grader C. Lägg och smöra ett bakplåtspapper på en plåt.
2. Blanda ihop mjöl, bikarbonat och salt i en liten skål.
3. Vispa ihop det smälta smöret med farin/muscavadosockret och strösockret. Tillsätt vaniljsockret, ägget och äggulan. Vispa tills allt är krämigt.
Blanda ner mjölmixen tills allt precis är ihop blandat. Rör ner den hackade chokladen med en sked.
4. Klicka lite mer än ½ dl smet med ca 7 cm mellanrum på bakplåtspappret. Baka i 15 till 17 minuter eller tills kanterna är lätt knapriga medan mitten är mjuk och seg. Låt svalna i några minuter på plåten för sedan över till galler och låt svalna helt.

Bästa kakorna någonsin! Serveras bäst med mjölk!

5 kommentarer on "BEST, big, fat, chewy chocolate chip cookies"

Lena on 21 januari 2010 kl. 06:58 sa...

Mums! :D

Var med i min tävling där du kan vinna tre valfria formar från kakformar.se! Vinnaren utses den 3/2
Läs mer på bloggen:
http://lenisbakblogg.blogspot.com/2010/01/tavling.html

Mvh Lena

Daniella - BakeCake on 23 januari 2010 kl. 03:04 sa...

Hej!

Jag länkade hit via min blogg och skulle bara höra om det var okej?
Älskar alla recept och bilder du lägger ut!

Ha det bra!
Kram Daniella

Anonym sa...

Goda, dock lite för mkt kolasmak för min smak ;)

Chatrin Loov on 23 februari 2010 kl. 15:20 sa...

Åh ett sånt här recept har jag letat efter länge, ska genast prova!

Anonym sa...

Hi. I needed to drop you a quick note to precise my thanks.
Ive been following your blog for a month or so and have picked up a
ton of fine data and loved the tactic youve structured your
site. I'm attempting to run my very own blog nevertheless I think its too general and I need to deal with numerous smaller topics. Being all issues to all people isn't
all that its cracked as much as be

Here is my blog post how to increase chances of getting pregnant

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez