torsdag 14 januari 2010

Peanut Butter Cups

Upplagd av hello-emma kl. torsdag, januari 14, 2010

Jag älskar verkligen Reese's peanut butter cups! Det är såå himla gott! Reese's Nutrageous är också en favorit!

Igår kväll testade jag att göra egna PB cups och de blev riktigt goda, smakar precis som Reese's!! Jag ljuger inte när jag säger att det bara finns 3 stycken kvar nu, jag har ätit upp nästan alla! Mamma har också tagit ganska många och hon älskar dem lika mycket som jag gör. Hennes kommentarer har varit: "WOW! Dessa måste du göra igen!", "Man kan ju äta ihjäl sig på dessa!", "Varför gör du sånnt gott?" och så vidare ^^
Om ni gillar jordnötssmör måste ni göra dessa, MÅSTE!

Homemade Peanut Butter Cups:

Knäck/Ischoklad formar (för små) eller Mini muffins formar (för normalstora).
200 gram marabou mjölkchoklad (eller mörk om man föredrar det)
knappt 2 dl (185 gram) smooth jordnötssmör (jag föredrar märket Skippy, det är inte lika bearbetat och smakar bättre enligt mig!)
knappt 1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

1) Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna.

2) Fyll formarna med lagon mycket choklad (det ska bli en ganska tjock botten så de blir stabila) och bred ut över hela formen med hjälp av baksidan av en tesked. (Använd inte upp all choklad, spara så det finns kvar att lägga ovanpå också)

3) Ställ chokladformarna i kylskåpet eller frysen en stund tills de stelnat.

4) Rör väl ihop jordnötssmör, florsocker och vaniljsocker.

5) Lägg en lagom stor klick med jordnötsfyllning i varje form och tryck ner så det inte är någon luft i formen. (Jag rullade fyllningen till bollar och det gick lättare då tyckte jag)

6) Häll på choklad på toppen så det täcker fyllningen och är jämn med kanten.

7) Låt stå i kylskåp eller frys i minst en timma.

Ät som dom är eller frysta. Förvara i kylskåp.


So simple, yet so good

14 kommentarer on "Peanut Butter Cups"

Danielle on 15 januari 2010 kl. 02:13 sa...

Det är sjukt gott med sånna här! Tänkte på dem igår, var ett tag sen jag gjorde dem, när jag såg en annan variant i min Nigella bok. Går inte att sluta äta!

Helena on 16 januari 2010 kl. 15:16 sa...

Himmel vad gott det ser ut :) Måste prova!

Helena

I Nadjas kök on 10 februari 2010 kl. 01:20 sa...

Hittade din blogg av en slump och jag kommer absolut tillbaka, detta recept verkar vara helt fantastiskt gott, den tar jag med mig och provar någon dag.

Hanna - Bakfnatt on 18 maj 2010 kl. 14:25 sa...

Detta låter jättegott, och ser minst lika gott ut =)

Maja Sukeile on 1 augusti 2011 kl. 11:58 sa...

Ville mysa på något gott med min festman ikväll, han är ifrån Amerika och var lite besviken att de inte sålde Reese's Peices, så googlade och hittade detta, vi hade jätte kul när vi gjorde dem och det smakar riktigt gott. Tack!

elin on 4 oktober 2011 kl. 10:00 sa...

testa att göra med vit choklad också!

Carina sa...

Mina Reeses tog precis slut och eftersom jag jobbat upp ett beroende under min senaste USA-tripp var jag tvungen att hitta ett substitut. Det här receptet är mer än ett substitut, det klår originalet! Fast jag använde chunky peanut butter (Skippy, det vi hade hemma) och det funkade utmärkt!

Susann & Göran on 17 december 2011 kl. 01:05 sa...

Alltså... det här slår nästan allt! De är oemotståndligt GODA! Tar slut väldigt snabbt! :p

Anonym sa...

Tänk på att 100gr jordnötssmör ger cirka 550kalorier.. Det krävs inte mycket att gå upp i vikt främst i fett

Anonym sa...

Det är alldeles för mycket jordnötssmör i relation till mängden choklad i detta recept.
Det var alldeles för lite choklad, räckte inte att bre ut chokladen över hela formen, räckte inte till att lägga choklad ovanpå heller.
Tredubbla mängden choklad som rekommenderas i receptet så kanske det räcker.

Anonym sa...

En sak till, i receptet rekommenderas Skippy Smooth jordnötssmör, men det finns ju inte att köpa nånstans? Bara en massa Skippy creamy jordnötssmör i alla affärer, smooth existerar inte.

Unknown on 21 september 2013 kl. 08:19 sa...

Haha smooth o creamy är samma sak , troode du kunde lista ut det själv

Anonym sa...

Kan man göra en stor sats och frysa in dem, för att sedan ta ut dem när man ska äta dem?

Unknown on 1 juli 2016 kl. 09:44 sa...

Det finns ett hårstrå i kakan på bilden,åt du den ??

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez