lördag 2 januari 2010

Maltesers Marabou Milk Chocolate Cake

Upplagd av hello-emma kl. lördag, januari 02, 2010


Det första jag måste skriva är: GOTT NYTT ÅR ALLA!
Men denna tårtan gjorde jag inte inför nyår utan till min mammas födelsedag i Tisdess. Det är chokladbottnar fylld med chokladmousse och täckt med Marabou mjölkchoklad ganache. En riktigt god tårta, speciellt ganachen! Den smakade verkligen marabous choklad så när ni gör ganache, använd er favorit choklad!

Marabou Milk Chocolate Ganache
(räcker till at fylla och täcka en tårta)
3 dl grädde
400 gram hackad choklad av din favorit
60 gram smör
3 msk grädde + 3 msk mjölk
4.5 - 5 dl florsocker

Häll grädden i en tjockbottnad kastrull. Värm grädden på låg värme tills det börjar komma små bubblor runt kastrullens kanter. Ta bort från värme och häll i en värmetålig skål. Lägg i chokladen. Vänta 2-3 minuter och rör om tills allt är en fin smet. Rör ner smör.
I en annan skål, vispa grädden + mjölken och florsockret. Blanda ner i ganachen tills allt är en smet. Ställ in i kylskåp minst 30 minuter. Vispa upp innan användning!

Detta recept är enkelt, gott och den blir riktigt fluffig!

9 kommentarer on "Maltesers Marabou Milk Chocolate Cake"

Tina on 5 januari 2010 kl. 12:59 sa...

Åhh, va gott med maltesers!! :D Riktigt gullig tårta. Jaa, Bagerilinjen är verkligen rolig att gå, så den tycker jag du borde gå ;)

åsa - hello sugar! on 5 januari 2010 kl. 13:02 sa...

åh vilken maffig tårta! jag älskar maltesers!! när jag bodde i usa fick alla som kom och hälsade på mig ta med sig stora förpackningar med maltesers till mig. en av mina kompisar lyckades hitta en stor hink som hon köpte med sig. :)

Linda on 5 januari 2010 kl. 15:03 sa...

Tack snälla! Blir så glad av att höra sådana fina saker :)

Gud vilken lyxig tårta! Superfin och ser otroligt god ut... mmm.

Cutecakes on 6 januari 2010 kl. 10:39 sa...

Åh, tårtan ser fantastisk god ut & snygg!! Såå gott med Maltesers!

Tove on 6 januari 2010 kl. 11:15 sa...

Oj vad den här ser god ut! Malteser får man tyvärr inte köpa i Finland men brukar hamstra vid utlandsresor ;)

Pernilla on 8 januari 2010 kl. 04:29 sa...

tårtan ser verkligen jättegod ut, yammi :)

neeej, de har inte tagit bort sourcream&cheese-chipsen, men de finns nästan ingenstans :( jag fick som tips från estrella att gå in på små närköp och sånt som får bestämma själva över vad de köper in och be dem att ta in dem för de stora kedjorna tar inte in dem tydligen. jättekonstigt!

Izzy on 21 mars 2011 kl. 11:19 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
http://living-with-anorexia.blogspot.com/ on 21 mars 2011 kl. 11:20 sa...

gott! got! gott! :) haha

Sakki sa...

Jag har en projekt där man ska hitta ingredienser från internet och laga till det och jag och mina vänner har tydligen valt och göra din ''Tårta'' för den ser så god ut =D Tack så mycket ;)

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez