onsdag 21 april 2010

Peanut Butter Cookies

Upplagd av hello-emma kl. onsdag, april 21, 2010

Jag har inte bakat så mycket på sista tiden och är väldigt dålig på att lägga upp det som jag bakar i bloggen. Dessa jätte goda jordnötssmörs kakor som är knapriga i kanterna och härligt sega i mitten gjorde jag för ett tag sedan.
Eftersom bakandet inte har varit så effektivt nu så kollade jag igenom mina bilder för att se om det fanns något jag inte lagt upp än och jag hittade jätte goda kolafudge, smörkrämsfyllda havrekakor och en tårta jag gjorde för 2 år sedan nu som kanske kunde vara kul att lägga upp för att se hur jag gjorde en tårta då! :)
Dessutom har jag i förra veckan bakat brownie cupcakes med chokladfrosting som troligtvis kommer upp i veckan!


Peanut Butter Cookies:

100 gram smör
2 ½ dl farinsocker
1 ägg
2 ½ dl jordnötssmör
½ tsk bikarbonat
1 krm salt
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa smöret vitt och fluffigt, tillsätt farinsockret i omgångar och vispa i några minuter tills blandningen är mjuk och krämig.
3. Blanda ner ägg och jordnötssmör.
4. Rör ihop bikarbonat, salt, mjöl och vaniljsocker. Tillsätt mjölblandningen och arbeta ihop till en jämn deg.
5. Rulla till en korv och klä i plastfolie. Kyl i ca 20 min. Skär kakorna ca 1.5-2cm tjocka. Lägg på lätt oljat bakplåtspapper. (om du inte oljar kommer kakorna att brännas i botten innan de har hunnit bli klara)
6. Grädda i 10-15 minuter (tills de är lätt rostade på kanterna och sega inuti) i mitten av ugnen. Ta ut kakorna och låt svalna på ett galler.

Ät dom som de är eller med glass och chokladsås!

0 kommentarer on "Peanut Butter Cookies"

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez