torsdag 13 maj 2010

Chokladmuffins med icing

Upplagd av hello-emma kl. torsdag, maj 13, 2010

Förra helgen var min kompis Rebecca här hela helgen och vi blek baksugna men ingen kom på något att baka så vi kollade igenom klassikern 7 sortes kakor och det blev till slut vanliga chokladmuffins! Dessa muffins gjorde jag ungefär 2ggr/veckan för 2 år sedan, muffinsgalen!
För att göra muffinsen extra goda la vi på lite förtunnad chokladfrosting, jätte gott!

Ett litet mistag jag gjorde, jag trodde bakpulvret var vaniljsocker så jag öste på 3 teskedar med det! Men de blev riktigt bra ändå och svämmade inte över eller något sådant :)


Chokladmuffins
ca 9 st

100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Ställ veckade pappersformar i en långpanna eller på en plåt.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker påsigt. Tillsätt de övriga ingredienserna.
Blanda till sist i smöret.
Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte till mer än 3/4.
Grädda i 200 grader (175 om varmluft) i ca 10 minuter.



Chocolate cream cheese icing
60 g mjukt smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao
100 g phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Rör ihop allt utan kaffet, blanda till sist i kaffet.

2 kommentarer on "Chokladmuffins med icing"

Daniella - BakeCake on 16 maj 2010 kl. 00:36 sa...

åh så gott! ha det bra! kram Daniella - BakeCake

Sandra drömkaka on 24 juni 2010 kl. 02:53 sa...

Då är vi likadana, undrar hur många gånger per år jag bakat sådana här kladdiga chokladmuffins, hände senast i söndags ;)
Choklad är aldrig fel!! :)

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez