onsdag 12 maj 2010

Persiko cupcakes med persiko buttercream

Upplagd av hello-emma kl. onsdag, maj 12, 2010

Dessa goda cupcakes gjorde jag när man pappa fyllde år! Jag kollade i skafferiet vad vi hade hemma och ville inte köra på vanliga chokladcupcakes så fick jag syn på en burk inlagda persikor och jag älskar sånna persikor, och med grädde är ännu bättre. Dock hade jag inte riktigt så mycket persika man skulle ha men det blev gott ändå!



Peach Cupcakes with Peach Buttercream

Cupcakes

2-2 ½ cups mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
¾ cup socker
1 cup persikopuree (mixade persikor)
½ cup matolja (utan smak, tex INTE oliv
3 tsk vaniljsocker
2/3 cup vatten
2 msk vinäger
ev. gul karamellfärg


Buttercream

¾ cup rumsvarmt smör
1 ½ cups florsocker
¼ cup persikopuree (mixade persikor)
ca 2 tsk vaniljsocker
ev. gul karamellfärg

Sätt ugnen på 175 grader. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt. Blanda ihop mjölet, bakpulvret, bikarbonaten och sockret i en skpl. Mixa persikorna till en pure, rör ner olja och vaniljsocker. Tillsätt persikoblandningen till mjöl/sockerblandningen och blanda tills allt är kombinerat. Tillsätt gul karamellfärg för förgning, om du vill. När allt är balndat tillsätt vinägern och rör snabbt. Rör tills vinägern är kombinerad med resten av smeten. Häll upp i muffinsformar och baka i 20 minuter. Låt svalna helt innan u frostar dina cupcakes.


Peach Buttercream

Vispa smöret tills det är lätt och fluffigt. Tillsätt florsockret och vispa tills det har en fin konsistens. Tillsätt persikopuren och vaniljsockret. För en gulare färg, tillsätt karamellfärg.
Frosta dina cupcakes!

Jag hade inga dekorationer hemma så det fick bli vindruvor och silverkulor. På de flesta cupcaksen delade jag vindruvorna på längden först och dekorerade med vilket blev finare än en hel, enligt mig!

1 kommentarer on "Persiko cupcakes med persiko buttercream"

Anonym sa...

Du tar väldigt skickliga och fina bilder! Någonsin funderat över att bli fotograf? :) Har kollat in din blogg är måste säga att jag är riktigt inponerad. Inte många bloggar som fått mig att fastna en extra stund framför bilden på den delikata bakelse som du fotograferat. Riktigt bra jobbat och önskar dig massor av lycka till med dina fortsatta bak. ;D

Skicka en kommentar

 

Cupcakes 'n' stuff! Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez